tiistai 30. syyskuuta 2014

TET-tyttönä tanssiopistolla




Syyskuussa 2014 Helsingin tanssiopiston oppilastoimistolla työskenteli syyskuussa kahden viikon ajan TET-harjoittelija Anniina Saukko. Tässä Anniina kokemuksia harjoittelujaksolta:


”Olen 15-vuotias tyttö Kruununhaan yläasteen yhdeksänneltä luokalta. 9. luokkaan kuuluu kaksi viikkoa kestävä työelämään tutustumisjakso. Olen halunnut tanssijaksi tai tanssiopettajaksi pienestä lähtien, joten ajattelin, että TET-jakso Helsingin tanssiopistolla olisi minulle mahtava tilaisuus tutustua opiston arkeen.

Kahden viikon ajan tein tanssiopistolla monenlaisia toimistotöitä, kuten mapitusta, siivoamista ja järjestelyä, autoin pukuvarastolla sekä kävin eri opetuspisteissä hoitamassa pieniä tehtäviä. Pääsin myös kokeilemaan apuopettajana olemista Marjut Jaatisen nykytanssitunneilla ja Wilma Mehtonen-Laihon balettitunneilla. Suunnittelin kaikille tunneille kolme tanssisarjaa, jotka sitten opetin tunneilla. Oppilaat ottivat minut hyvin vastaan, ja he näyttivät pitävän suunnittelemistani sarjoista.

Opettaminen oli mukavaa, mutta myös haastavaa. Nykytanssitunneilla erityisen haastavaa oli se, että en ole itse koskaan harrastanut nykytanssia. Onneksi oman showtanssin opettajani tunnit ovat olleet monipuolisia ja olen siellä oppinut liikkeitä, joita pystyin opettamaan nyt nykytanssi tunneilla. Balettitunnilla opettaminen oli paljon helpompaa, sillä olen itse harrastanut kymmenen vuotta balettia ja minun oli helppo keksiä sarjoja. Laskut ovat olleet minulle aina vaikeita ja sen huomasi tunneilla, mutta jos saan hieman vielä harjoitella, kehityn siinä vielä. Liikkeiden opettaminen oli helpompaa, sillä oppilaat oppivat hyvin nopeasti ja ottivat uudet liikkeet nopeasti haltuun. Opettaminen oli mielestäni hauskaa ja pidin siitä hyvin paljon, joten ehkä tulevaisuudessa olen itse tanssinopettaja.

Toimistotyöt olivat myös mukavia eivätkä ollenkaan puuduttavia. Minulla oli aina jotakin tekemistä ja työtehtävät olivat monipuolisia. Kun pukuvarastolla työskennellessäni oli hiljaisempaa, ihastelin varastolta löytyviä pukuja.

Mukavinta TET-viikkojeni aikana on ollut opettaminen ja mapittaminen, sillä pidän siitä, että saan järjestellä asioita. Haastavinta toimistolla oli ovisummeri puhelimeen vastaaminen. Työkaverit ottivat minut hyvin vastaan ja olivat oikein mukavia minulle. TET-harjoittelu Helsingin tanssiopistolla oli hyvä kokemus ja sain siitä varmuutta siihen, mikä aion ”isona” olla. Toivon, että sitten kun olen ”iso” pääsen työskentelemään tanssin parissa, joko opettajana tai toimistolla.”







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti